صحبت با کودکان در مورد کرونا

اخبار مربوط به کرونا در همه جا وجود دارد، از صفحه اول همه مقالات گرفته تا زمین بازی در مدرسه و برنامه‌های تلویزیونی بسیاری از والدین آشفته هستند که چگونه این همه گیری را به روشی توضیح دهند که اطمینان خاطر کودکان از بین نرود و باعث نگرانی بچه‌ها نشود برای کمک به این والدین توصیه ‌می‌شود:

از توضیح در مورد کرونا نترسید

بیشتر کودکان قبلاً در مورد این ویروس شنیده‌اند یا افرادی را دیده‌اند که ماسک بر صورت دارند، بنابراین والدین نباید از صحبت کردن در مورد آن خودداری کنند. صحبت نکردن در مورد چیزی در واقع ‌می‌تواند باعث نگرانی بیشتر کودکان شود. به گفتگو به عنوان فرصتی برای انتقال حقایق و تنظیم لحن احساسی نگاه کنید. حقایق را فیلتر نکنید. هدف شما این است که به فرزندانتان کمک کنید احساس آگاهی کنند و از اطلاعاتی مبتنی بر واقعیت برخوردار شوند که احتمالاً اطمینان خاطر بیشتری نسبت به آنچه که از دوستان خود شنیده‌اند و باخبر هستند آگاه شوند.

به طور متناسب پیش بروید

داوطلب کسب اطلاعات بیشتر نباشید، زیرا ممکن است اطلاعات بیشتر گیج کننده باشد. در عوض، تلاش کنید به سوالات فرزندتان پاسخ دهید. بهترین، صادقانه‌ترین و واضح‌ترین پاسخ را بدهید. اگر نتوانستید همه سوالات را پاسخ بدهید مشکلی نیست بلکه اهمیت دادن به فرزندتان مهم است.

از کودک خود سرنخ بگیرید

از فرزند خود دعوت کنید تا هر چیزی را که ممکن است درباره کرونا شنیده باشد، و اینکه چه احساسی داشته باشد را به شما بگوید. به آنها فرصت کافی برای پرسیدن سؤال بدهید. شما ‌می‌خواهید برای پاسخ به سؤالات آماده شوید هدف شما پیشگیری از پرورش تخیلات ترسناک است.

با اضطراب خود مقابله کنید

“وقتی احساس اضطراب ‌می‌کنید، زمان آن نیست که با بچه‌های خود درمورد اتفاقاتی که با ویروس کرونا رخ ‌می‌دهد صحبت کنید”. اگر متوجه احساس اضطراب خود هستید، ابتدا زمانی را برای آرام کردن و کم کردن اضطراب خود اختصاص دهید و بعد با کودک صحبت کنید.

اطمینان بخش باشید

کودکان بسیار خود-محور هستند، بنابراین تنها شنیدن گزارش‌های مربوط به کرونا ممکن است کافی باشد تا آنها مساله را خیلی جدی بگیرند و مضطرب شوند. به فرزندتان اطمینان بدهید که کرونا در بچه‌ها خیلی نادر و در همین موارد نادر هم علائم بسیار خفیف است ‌دانستن این موارد می‌تواند بسیار مفید باشد.

بر آنچه برای ایمن ماندن انجام ‌می‌دهید تمرکز کنید

یک روش مهم برای اطمینان بخشیدن به بچه‌ها تأکید بر اقدامات احتیاطی ایمنی است که شما انجام ‌می‌دهید. جی‌می‌هوارد خاطرنشان ‌می‌کند: “بچه‌ها وقتی ‌می‌دانند که ‌می‌توانند برای حفظ امنیت خود کاری انجام دهند، احساس قدرت ‌می‌کنند.” ‌می‌دانیم که کروناویروس بیشتر با سرفه و لمس کردن سطوح منتقل ‌می‌شود. توصیه ‌می‌شود که دستان خود را به عنوان وسیله اصلی سالم ماندن کامل بشویید. بنابراین به بچه‌ها یادآوری کنید که آنها با شستن دستان خود با آب و صابون به مدت 20 ثانیه (یا طول دو آهنگ “تولدت مبارک”) وقتی از بیرون وارد ‌می‌شوند، قبل از خوردن غذا، و قبل از دست زدن به بینی یا چشم و بعد از سرفه و عطسه ‌می‌توانند از بیماری پیشگیری کنند.

اگر بچه‌ها در مورد ماسک صورت سوال ‌می‌کنند، توضیح دهید که متخصصان ‌می‌گویند که برای اکثر افراد لازم نیست. اگر بچه‌ها افرادی را ‌می‌بینند که ماسک صورت دارند، توضیح دهید که این افراد بسیار محتاط هستند.

به برنامه معمول پایبند باشید

گفته شده: “ما بلاتکلیفی را دوست نداریم، بنابراین باقیماندن در روال به خاطر توانایی پیش بینی کمک کننده خواهد بود”. این امر به ویژه در صورت تعطیل شدن مدرسه یا مهد کودک بسیار مهم است. روزهای تعطیلات ناشی از شیوع کرونا را مانند دیگر تعطیلات برنامه ریزی کنید زمان تغذیه و خواب را ثابت و طبق برنامه معمول نگه دارید. برای لحظه به لحظه کودک برنامه از پیش نوشته شده با رضایت خود کودک داشته باشید تا سر درگمی‌ناشی از بیکاری بر اضطراب آنها اضافه نکند.

صحبت را ادامه دهید

به بچه‌ها بگویید که با کسب اطلاعات بیشتر، همچنان آنها را در مورد اطلاعات مربوط به کرونا به روز خواهید کرد. توصیه شده: “به کودکان بگویید که خطوط ارتباطی باز است.” “شما ‌می‌توانید بگویید،”حتی اگر ما در حال حاضر پاسخ همه چیز را نداریم، مطمئن باش که وقتی پدر و مادر اطلاعات بیشتری کسب کردند، به شما هم منتقل خواهند کرد”.