مشاوره ازدواج در کرج

زوج درمانی چیست؟ چرا باید به زوج درمانگر مراجعه کرد؟

در صورت بروز مشکل  در روابط زوجی، بهتر است در اولین فرصت به مشکل رسیدگی شود. در طول زندگی مشترک، زوجین با تعارضات متفاوتی روبرو خواهند شد که گاهی خود قادر به رفع برخی از مشکلات  هستند ولی در برخی موارد بهتر است از یک متخصص زوج درمانگر کمک بگیرند.

زوج درمانی می‌تواند مشکلات پایدار را  نیز حل کند ولی حل مشکلات مزمن زمان برتر و نیازمند صرف وقت و انرژی بیشتر و تعهد درمانی بالاتری از طرف هر دو نفر می‌باشد.  بنابراین بهتر است قبل از مزمن شدن مشکلات، زوجین به روانشناس مراجعه نمایند.

برخی از افراد ممکن است معتقد باشند که زوج درمانی فقط برای مشکلات بسیار جدی در رابطه مانند خیانت و سوءمصرف مواد مفید و لازم است.  برخی نیز زوج درمانی را آخرین راهبردی می‌دانند که قبل از جدایی امتحان می‌شود. در حالی که زوج درمانی در حل مشکلات روزمره زوجین هم کاربرد فراوان دارد.

اقدامات کلی که در زوج درمانی صورت می‌پذیرد:

زوج ‌درمانی معمولا با برخی سوالات مصاحبه استاندارد در ارتباط با تاریخچه رابطه، همچنین مقداری کاوش راجع به خانواده اصلی هر کدام از طرفین، ارزش‌ها و پس‌زمینه‌های فرهنگی زوجین، آغاز خواهد شد.

درمانگر ممکن است در صورت لزوم از جلسات اولیه، برای مداخله‌ در بحران استفاده کند.

زوج درمانگر سپس در شناسایی مسئله اصلی که تمرکز درمان بر آن خواهد بود و همچنین در ایجاد اهداف درمان و برنامه‌ریزی یک ساختار برای درمان، به زوجین کمک خواهد کرد.

 در طی دوره درمان، درمانگرکمک می‌کند که هر دو طرف متوجه نقش‌ خود در ایجاد تعاملات ناکارآمد بشوند. این موضوع به آنها کمک خواهد کرد تا در شیوه‌ تفکرشان نسبت به رابطه و یکدیگر، تغییر ایجاد کنند.

اگرچه کسب بینش مهم است، اما یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی زوج درمانی، شامل تغییر واقعی رفتارها و شیوه‌های ارتباط برقرار کردن با یکدیگر می‌شود.

زوج درمانگران اغلب، برای طرفین به منظور اعمال مهارت‌هایی که آنها در طی روند درمان راجع به تعاملات روزمره خود آموخته اند، تمرین و تکلیف تعیین می‌کنند.

اکثر زوج‌ها می‌توانند با کسب بینش درباره الگوهای رابطه‌ای، افزایش عواطف و کسب مهارت‌های ضروری برای برقراری ارتباط و حل مشکل با شریک زندگیشان، از زوج درمانی نفع ببرند.

بدترین شیوه های مقابله با ترس از رها شدگی

  1. به دنبال شواهدی از بی علاقگی همسرتان می گردید.
  2. به دنبال نشانه های می گردید تا ثابت کنید همسرتان به فرد دیگری علاقه دارد.
  3. به دنبال نشانه های پیمان شکنی یا بی وفایی همسرتان هستید.
  4. تمام فکر و ذکرتان این است که ظاهری بدون نقص، جذّاب و دلربا داشته باشید.
  5. تمام فکر و ذکرتان این است که هیچ گونه عیب و نقصی در رفتارهایتان نباشد.
  6. رقیب عشقی خود را بی ارزش می کنید.
  7. هیچ گاه با همسرتان مخالفت نمی کنید.
  8. نیازهای خودتان را فدا می کنید مبادا باعث مشاجره با همسرتان شود.
  9. همسری را انتخاب می کنید که چندان زیبا نیست و بیشتر نیازمند و وابسته است.
  10. جار و جنجال راه می اندازید تا حال همسرتان را بگیرید.
  11. در کنار همسرتان با فرد دیگری وارد رابطه می شوید.
  12. روابطی را انتخاب می کنید که آخر و عاقبت ندارند تا دچار فقدان جانگداز نشوید.