• رژیم یکپارچگی حسی درمانی است که می تواند به بچه ها با مشکلات پردازش حسی کمک کند.
  • شامل مجموعه ای از فعالیت های بدنی است که متناسب با نیازهای حسی است.
  • یک کاردرمانگرخوب در کرج می تواند یک رژیم حسی طراحی کند.

کاردرمانی یکپارچگی حسی برنامه‌ای از فعالیت‌های بدنی است که برای رفع نیازهای حسی کودک طراحی شده است. هدف از این رژیم حسی این است که بچه ها را در وضعیت “درست حسی” قرار دهیم

معنی رژیم حسی چیست؟

 برای بچه‌هایی که تمایل به تحریک بیش از حد دارند، کاردرمانی حسی شامل فعالیت‌هایی است که به آنها کمک می‌کند از حالت دریافت بیش از حد محرک، پایین بیایند و احساس آرامش کنند. بچه‌هایی که احساس کرختگی می‌کنند ، فعالیت‌هایی انجام می‌دهند تا به آنها کمک کند هوشیارتر شوند.

داشتن ورودی حسی مناسب به بچه ها کمک می کند در مدرسه توجه کنند، مهارت های جدید بیاموزند و با بچه های دیگر معاشرت کنند. اما همه بچه ها نمی توانند تشخیص دهند که چه زمانی در وضعیت «درست حسی» نیستند. استفاده منظم از یک رژیم  حسی می تواند به بچه ها در ایجاد این خودآگاهی کمک کند.

معمولاً یک کاردرمانگردر کرج رژیم حسی کودک را طراحی می کند و در طول جلسات درمانی از آن استفاده می کند. هر چه بچه ها بیشتر تمرین کنند، بهتر است. بنابراین والدین و مراقبان باید ازاین رژیم حسی در خانه نیز استفاده کنند. معلمان و مربیان همچنین می توانند برخی از فعالیت ها را در مدرسه و مهد کودک انجام دهند.

یک رژیم حسی چگونه است؟

یک برنامه حسی کاردرمانی برای رفع نیازهای خاص کودک طراحی شده است. فعالیت های آن به مسائل و مشکلات حسی کودک بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کودکی تنبل است (کاردرمانگران این را انگیختگی کم می نامند )، یک رژیم غذایی حسی ممکن است شامل یک برنامه معمولی مانند این باشد:

  • انجام 20 جک جامپینگ
  • 20 بار پریدن روی توپ درمانی
  • نگه داشتن ژست یوگا به مدت 10 ثانیه

در این برنامه درمانی کاردرمانی مشخص می شود که چند بار باید این  فعالیت ها تکرار شود و هر جلسه چقدر طول می کشد. (اثرات می تواند ساعت ها طول بکشد.) همچنین شامل چند بار انجام روتین در طول روز می شود.

برنامه ها بسته به کودک متفاوت است. سایر فعالیت های متداول عبارتند از: طناب زدن، غلت زدن چوب، بالا و پایین پریدن و هل دادن. یک رژیم حسی ممکن است شامل «تجارب» حسی نیز باشد. اینها مواردی مانند استفاده از فیجت یا جویدن غذاهای ترد در طول روز هستند.

رژیم  حسی  یکی از راه های کمک به کودکان در خانه است. بسیاری از استراتژی های دیگر وجود دارد که می توانید از کاردرمان بپرسید. یکی از این ها  «فعالیت های سنگین کاری» است که به بدن فشار می آورند.

بسیاری از کارهای خانه شامل کارهای سنگین می شود – مانند جارو کردن، گردگیری، جاروبرقی، و بلند کردن و حمل کیسه های مواد غذایی. کار سنگین می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا به وضعیت «درست تعدیل حسی» برسند.

چگونه در مدرسه کمک کنیم؟

 برخی از استراتژی ها را امتحان کنید تا ببینید کمک کننده هستند یا خیر. داشتن یک زیرپایی زیر میز یا استفاده از فیجت در طول کلاس ممکن است به دانش آموزان کمک کند که آرام و متمرکز باشند.

مترجم: نازیلا ندایی طوسی